Hlavní stránka
- Podrobnosti
- Kategorie: Modelařina
- Zveřejněno: 17. 3. 2005 18:19
- Zobrazení: 13124
Začneme výrobou žeber. Jde o žebra mimořádně veliká co do plochy a tak i materiálu bude i přes jejich nízký počet nezvykle mnoho. Použijeme kvalitní kovovou šablonu s přesně vyrobenými kruhovými otvory. Protože není zrovna snadné postavit takovéto křídlo jen tak na výkrese (zvláště ti, kteří nestaví často mohou mít problémy), je daleko výhodnější použít přípravek, který případné chyby dokáže dost podstatně omezit. Pro ilustraci toho, co se může stát při stavbě bez přípravku (pokud jste méně zkušení stavitelé) může sloužit tato fotografie, která mi byla zaslána elektronickou poštou:
- Podrobnosti
- Kategorie: Modelařina
- Zveřejněno: 17. 3. 2005 8:07
- Zobrazení: 7523
Vrchní nástavby trupu jsou sandwitchového typu. Jsou tvořeny polystyrenem a balsou. Tyto nástavby nemají jen estetický význam, ale především podstatně zpevní celou konstrukci. Když již máme hotovy přířezy z polystyrenu, máme je obroušeny a jsme spokojeni s kvalitou i tvarem, můžeme přistoupit k výrobě potahu. Nezbývá nám, než slepit pláty. Pro přední část trupu doporučuji lepit dva pláty přibližně stejné velikosti. Pro zadní část trupu se osvědčil spíše velký plát a dva menší trojúhelníkové díly. Po zaschnutí lepidla pláty namočíme (z jedné strany) a jakmile se samy zkroutí, pomůžeme jim do požadovaného tvaru. Nakonec je vložíme do negativních šablon a necháme proschnout. Po jejich proschnutí nás čeká slepení sandwitche. Osvědčil se TMEL LA, který je lehký a drží poměrně rychle (nebo dnes již spíše Purex). Polystyren i plát namažeme tenkou vrstvou lepidla, necháme asi 20 minut zaschnout a plát přiložíme na polystyrenový přířez (pozor – musí se to povést napoprvé – druhý pokus nebude, neboť lepidlo ihned drží !!!). Celé to vložíme do negativního přířezu, Vložíme i vyříznutý vnitřek, zatížíme a přesahující balsu ještě navíc pomocí lišt zafixujeme tak, aby neměla snahu se odlepovat. Po dokonalém proschnutí zařízneme a zabrousíme okraje balsy, odřízneme a zabrousíme úkosy, vyrobíme otvor pro výškovku a nástavby přilepíme na trup.
- Podrobnosti
- Kategorie: Modelařina
- Zveřejněno: 16. 3. 2005 8:24
- Zobrazení: 9396
Stavbu zahájíme vyříznutím tvaru bočnic a výztuh bočnic z topolové překližky tloušťky 3 mm. Výztuhy přilepíme pomocí epoxydu. Pokud chceme ihned začít stavět první (pravou) bočnici, můžeme ji umístit s ještě nezatuhlou pryskyřicí přímo na výkres do příslušné polohy a začít stavět příhradovou konstrukci zadní části trupu. Druhou bočnici necháme slepit někde mimo pracovní prostor. Příhradovou konstrukci z balsových lišt slepíme a případně můžeme současně i zalepit desku serva, ovládajícího pravou polovinu výškovky. První diagonální lišta je na rozdíl od ostatních slepena ze dvou 3mm pásnic. Jedna z pásnic končí u hrany překližky a druhá pokračuje až k horní liště.
- Podrobnosti
- Kategorie: Modelařina
- Zveřejněno: 15. 3. 2005 18:41
- Zobrazení: 11729
V první řadě si seženeme polystyren o síle 100mm a samozřejmě rámovou odporovou pilu. Vyrobíme trojici šablon, kde dvě šablony použijeme na výrobu nástavby přední části trupu a zbývající šablonu pak využijeme za pomoci perspektivního řezání k výrobě kuželovité zadní nástavby. Všechny tři šablony samozřejmě musí být opatřeny alespoň 5 mm výběhem, který bude přesahovat mimo blok polystyrenu a usnadní přesné vedení rozžhaveného drátu jak při počátku, tak při ukončování řezu.
- Podrobnosti
- Kategorie: Publikační činnost
- Zveřejněno: 15. 3. 2005 8:25
- Zobrazení: 8630
Téměř každý model obsahuje nějakou tu krytku či dvířka a uchycení těchto nezbytných součástí dnešních modelů bývá řešeno různými způsoby. Někdo za tím účelem používá lepící pásku, někdo páskovou gumu, nebo suchý zip. Já již dlouho používám miniaturní zámečky vlastní výroby, které jsou spolehlivé, levné, lehké ( 3 gramy ) a snadno a rychle vyrobitelné ze zbytků i v amatérských podmínkách s běžným ručním nářadím. Potřebným materiálem je zbytek měkkého duralového plechu tloušťky 1 mm, drát do jízdního kola, podložka a kus ocelové struny o průměru 0,3 mm.
Číst dál: DIABLOTIN - Stavba křídla