Hlavní stránka

Ovládací panel

Aby autodráha získala profesionální vzhled, chtěl jsem navrhnout a vyrobit vzhledné a funkční ovládací panely k desce elektroniky. Nakreslil jsem si tedy rozmístění ovládacích prvků a pro ně pak rozkreslil pozice děr. V dnešní době se již takové věci jako čelní štítky nevyplatí vyrábět ručně, protože to zabere neskutečně mnoho času (pokud to má vypadat), ale nechávají se vyrobit na základě datových souborů s vektorovými obrysy pomocí strojů, které je vyřežou například pomocí laseru, který pak umožní je i opatřit popisky.

Sám jsem proto nechal vyrobit panely z tenkého kartáčovaného nerezového plechu, což by mělo zaručit, že bude panel dlouhodobě vzhledově stabilní. Otvory jsou navrženy pro sadu dílů, které jsem zakoupil v GM Electronics a pro jiné přepínače či panelové měřící přístroje by bylo třeba je upravit.

 

Osazeny jsou:

Seznam součástek:

počet hodnota označení v katalogu GM electronics skladové číslo cena/ks cena celkem
2 ks držák trubičkové pojistky KS12BH 829-025 5.00 Kč 10.00 Kč
1 ks panelový měřicí přístroj ručičkový 0-15V HD-043 15V 723-034 105.00 Kč 105.00 Kč
1 ks panelový měřící přístroj ručičkový 0-3A HD-062 3A 723-051 45.00 Kč 45.00 Kč
3 ks zdířka SBZ BLACK 811-005 7.00 Kč 21.00 Kč
1 ks kontrolka LED v kovovém pouzdře L-R732G 511-041 11.50 Kč 11.50 Kč
2 ks páčkový přepínač dvoupólový 3A P-B070E 631-008 27.00 Kč 54.00 Kč
2 ks přístrojový knoflík P-S8876 624-065 16.00 Kč 32.00 Kč
1 ks potenciometr 2k5 lineární PC16MLK002.5 113-015 25.00 Kč 25.00 Kč
1 ks přepínač 12-ti polohový P-DS1 631-013 66.40 Kč 66.40 Kč
1 ks pojistka trubičková 3.15A FSF03.15 633-019 2.70 Kč 2.70 Kč
1 ks pojistka trubičková 2.5A FSF02.5 633-165 2.70 Kč 2.70 Kč
11 ks Dioda 1N5408 1N5408 221-001 1.10 Kč 12.10 Kč

Celková cena součástek: 388 Kč

Pro montáž takových panelů jsem realizoval jakési výsuvné "šuplíky" pro 2 tyto panely. Pro 4 dráhu tak mám 2 takové šuplíky, které se po skončení ježdění zasunou pod stůl (jsou na běžně prodávaných plnovýsuvech) a díky tomu netrčí a nepřekážejí a navíc se na ně méně práší.



Před osazením panelů do připravených otvorů výsuvných "šuplíků" vyrobených z dřevotřísky a broušených prken jsem osadil elektroniku s chladičem, na panely připevnil všechny ovládací prvky a přístroje a připájel k nim vhodně dimenzované vodiče takových délek, aby pohodlně po osazení panelů dosáhly ke svorkovnicím desky elektroniky. Jakmile to bylo hotové, panely jsem osadil a vodiče zašrouboval do svorkovnic. V zadní části "šuplíků" jsem vyrobil otvor pro svazek kabelů, který je opravdu ultimátní - jen napájení pro dvojpanel znamená 4xGND, 2x18V a 2x12V. K tomu je třeba připočítat 2x2 vodiče výstupní a dvojici řídících signálů od PC, ovládajících relé. Protože napájení by mělo být co nejsilněším vodičem, použil jsem izolované vodiče typu lanko o průřezu 2.5mm2, což je teoreticky (dle normy pro rozvody) do 16A. Stačilo by samozřejmě i 1.5mm2.

Přepínač účinnosti brzdy je nutné osadit sérií diod, které umožní plynule regulovat rychlost zabrždění auta podle zvyklostí a zkušeností každého jezdce a vlastností auta. Diody jsem předem naohýbal a jednu po druhé připájel vždy vloženou do očka přepínače a pak po vložení další diody jsem připájel současně nově vloženou diodu a vývod diody předchozí.



Pak přišla na řadu montáž na stůl - to byla celkem hračka a prodrátování se zdrojem a dráhou. Ze zdroje jsem vodiče rozvedl na klasickou svorkovnici používanou v rozvaděčích (zem společná a 12V a 18V pak na samostatných svorkovnicích). Pod napájecím dílem dráhy mám umístěnu "čokoládu", kam lze přivést napájení z ovládacích panelů. V případě potřeby napojení na více míst dráhy je pak možné někam doprostřed stolu umístit opět vhodné svorkovnice a odtud rozvést napájení drážek na všechny strany. Všechny vodiče mají pocínované konce. Po spodní části stolu jsou vedeny ve vázaných svazcích odděleně od signálových vodičů.



Oživení (samotné panely jsem lehce otestoval ještě v dílně) pak bylo otázkou chvíle - po zapnutí zdroje a přepnutí panelu do manuálního režimu se rozsvítila LED dioda signalizující na pětí na dráze. Kromě toho ručička voltmetru ihned po zapnutí zdroje ukázala napětí a bylo možné toto nastavit. Nastavil jsem brzdu na maximální účinnost, 12V, připojil lehce upravený ovladač FARO a otestoval první okruhy v této sestavě. Při zabrždění stálo auto prakticky na fleku. Přepnul jsem ovladač brzdy na nejnižší účinnost a auto mělo při zabrždění viditelný dojezd. Pro fajnšmekry je tak možné nastavit účinnost brzdy ve 12-ti stupních. Ještě jsem otestoval omezení napětí na 5V, což je ideální pro malé děti - ovladač jsem držel permanentně naplno a auto jezdilo okruh za okruhem bez toho, že by někde vyletělo ze zatáčky. Pohled na ampérmetr jasně ukázal, že to funguje. Chladič (poněkud předimenzovaný) zůstal naprosto chladný. Teď ještě vyzkoušet, zda vyzkratování drážky přeruší pojistku - ano, šroubovák na trati a jsme bez napětí - bezpečně, bez kouřových efektů. Pojistka je až za elektronikou, takže je tu určitá nevýhoda, že měřák i led dioda ukazují, že je vše OK, zatímco na dráze není ani volt. Trubičková pojistka je ale přepálená a po její výměně je vše opět v provozu. Teoreticky by se dala přidat další svorkovnice na desku elektroniky pro pojistku a předřadit jí voltmetru, případně voltmetr odpojit a připojit až za pojistku, aby detekoval, že spadlo napětí (to už je na úvaze každého kdo by se do něčeho takového pustil). Ostatně - házet kovové předměty na dráhu asi nebude běžné ;o)).