Hlavní stránka
Přípravek na dělení velkých plechů
- Podrobnosti
- Kategorie: Rekonstrukce, dílna
- Zveřejněno: 6. 8. 2006 20:37
- Zobrazení: 12739
Základem je dvojice 2.5m dlouhých konstrukčních svařovaných trubek o vnějším průměru 38 mm a tloušťce stěny 2mm. Jejich cena je cca 46 Kč za metr a dají se koupit ve Feroně. Jako pojezd použijeme dva cca 40 cm dlouhé kousky konstrukční svařované trubky o vnějším průměru 43mm a tloušťce stěny 2mm. Dále budeme potřebovat plochou ocel 25x5mm (21 Kč za metr), kousek 40x5mm a případně kousek 60x5mm. Hodit se bude i kus kruhové tyče o průměru 20mm, nějaké ty šrouby M6, M8, matice a podložky. Celkové náklady nepůjdou přes 400 Kč.
Jediné speciální vybavení které budeme nutně potřebovat k výrobě je svářečka - alespoň obyčejný svařovací transformátor má díky nízkým cenám snad každý kutil. Jinak si vystačíme s ruční vrtačkou, svěrákem, rámovou pilou, pilníkem a podobným drobným dílenským vybavením.
Konstrukce vozíku je tvořena dvojicí trubek spojených příčníky z ocelové pásoviny. V místě kde bude držena úhlová bruska je nutné velmi pečlivě natvarovat a posvařovat pásovinu tak, aby spolehlivě držela brusku, ale současně nebránila kotouči v otáčení. Po naohýbání a svaření pásoviny vyvrtáme otvory pro šrouby, které budou brusku v konstrukci držet. Před svařením nahradíme brusku příslušně dlouhým kouskem kulatiny se závity na obou stranách abychom při svařování brusku nepoškodili. Dvě dlouhé trubky s osazeným nesvařeným pojezdem pomocí kousků dřeva a svěrek ustavíme do rovnoběžné polohy s požadovanou roztečí. Pojezd svaříme nasunutý na takto ustaveném loži. Dlouhé trubky pak na každé straně opatříme dírou a pomocí šroubů, distančních válečků a pásoviny je ustavíme do finální podoby. Zbývá vyrobit ze dvou prken a dalšího kousku pásoviny podložku s mezerou.
V případě, že nepočítáme s dělením nějakých specialit jako je třeba vlnitý plech (s malou bruskou by to šlo alespoň po délce, s velkou i napříč vln), můžeme pojezdy přišroubovat přímo na prkna. Já se snažím předvídat, takže jsem ukotvení udělal složitější, takže mohu v případě potřeby mezeru mezi bruskou a podložkou libovolně zvětší vložením distance, nebo naopak snížit až téměř nadoraz.
Vlastní dělení plechu je poměrně jednoduché - Vozík s bruskou posuneme na stranu, vložíme plech, zajistíme malými svěrkami, spustíme brusku a provedeme řez z jedná strany na druhou postupným ručním posouváním vozíku. 2 metry dlouhý řez v plechu tloušťky 1mm netrvá déle než minutu.
Co mohu doporučit je velmi pečlivě srovnat rovinu kotouče s rovinou řezu. Je třeba použít dlouhé rovné pravítko a přiložit jej ke kotouči. Vzdálenost od trubek pojezdu musí být na obou koncích pravítka naprosto stejná. Pokud toto nedodržíte, bude řez zvlněný, protože šikmo polohovaný kotouč má snahu jet ve svém směru a ve chvíli kdy již je síla táhnoucí jej zpět příliš velká, stočí se zpět a cyklicky přejíždí středovou čáru. Pokud je kotouč ustaven rovnoběžně s rovinou řezu, je řez pěkně rovný.
Zatím jsem neměl příležitost vyzkoušet dělení silnějšího plechu, ale myslím že jakýkoliv plech jaký bruska dokáže rozříznout v ruce, dokáže rozříznout i v tomto přípravku.
Přípravek jsem uskladnil zavěšením na zeď, ale stejně snadno jej lze díky délce 2.5m (což je těsně pod běžnou výškou stropu) skladovat ve vertikální poloze někde za skříní.