Hlavní stránka

Překryt je vyroben z průhledné plastické fólie, která se tvaruje teplem. Jednou možností, jak překryt získat je objednat si jej jako náhradní díl. Pokud jste zapřísáhlí staviči, nebo jste poslední peníz investovali do stavebního materiálu, pak musíte improvizovat. Profesionální vakuovací zařízení asi mít k dispozici nebudete, takže bude nutné použít trochu jiné metody. Já jsem vybrousil z bloku polystyrenu kopyto (s příslušnými přesahy) a pořádně jsem jej olaminoval. Po vybroušení a vytmelení i těch nejmenších nerovností jsem za pomocí rámečku, fólie, těžítek a horkovzdušné pistole vylisoval několik překrytů, které jsou vzhledově i funkčně plnou náhražkou těch originálních Koho zajímá přesný postup, ten nechť čte dále:

Výroba kopyta je spojena s řezáním a broušením polystyrenu. Je to práce nepříjemná a naprosto nevhodná do bytu, protože drobné lehounké polystyrenové piliny se lepí na všechno a zaletí všude. Připravíme si polystyrenový blok o tloušťce dané šířkou kabiny a dvojici šablon, umožňující vyříznutí základního tvaru v bokorysu. Zde bych rád poznamenal, že je zapotřebí jak v dolní, tak i v přední a zadní části nechat poměrně velký přesah (alespoň 2 cm), neboť okraj výlisku je málokdy použitelný (většinou je mírně zdeformován). Polystyren obrousíme do požadovaného tvaru s tím, že počítáme nejen s tloušťkou plastu, ale i s tloušťkou laminátové vrstvy. Po vybroušení kopyto olaminujeme. Po vytvrzení pryskyřice nahrubo obrousíme povrch laminátu a připravíme si polyesterový dvousložkový tmel. Je třeba pracovat rychle, neboť po 4-5 minutách již bude tuhý. Vyzkoušel jsem několikero metod nanášení tmelu a zjistil jsem, že zdaleka nejrychlejší je použití hadru, kterým se celé kopyto opatlá. Následuje broušení tmelu (již za 30 minut) a další tmelení (tentokrát již cílené). Po vybroušení a případném dalším tmelení a broušení kopyto perfektně vyhladíme jemným brusným papírem. Vyrobíme si překližkový rámeček, kterým kopyto bez potíží projde i s vůlí asi 1-2 mm a dvě lišty pro upnutí fólie do rámu. Tím jsme prakticky připraveni k vlastnímu lisování..

Ze všeho nejdříve si ustřihneme potřebný kus fólie. Vzhledem ke tvaru kabiny modelu DIABLOTIN počítáme se šikmým upnutím a proto nestříháme obdélník, ale lichoběžník. Po upnutí získáme v rámu fóliovou vlnu v šikmé poloze. Důvodem k takové poloze je vzdálenost předního a zadního okraje od ještě nezdeformované fólie. Tato vzdálenost by měla být přibližně shodná - vyhneme se tak nutnosti nahýbat rám při lisování a ušetříme i trochu fólie. Fólii po upnutí pomocí svěrek a lišt nasadíme na kopyto, které podložíme (počítáme s poměrně velkým propadem rámu). Rám zatížíme pomocí velkého množství těžítek a připravíme si horkovzdušnou pistoli. Doporučuji vyzkoušet si teplotu a vzdálenost na odstřižku (fólie nebývá nejlevnější). Pak pomalu zahříváme všechny části s důrazem na vrchní část. Prohřátí musí být rovnoměrné. V závislosti na tom, jak rovnoměrně se nám podaří rozložit teplotu se začne rám propadat. Pokud klesá k některé straně rychleji, je třeba více přihrát opačnou stranu. V určité chvíli se pohyb zastaví, ačkoliv je fólie dostatečně prohřátá. Důvodem je gumovost, která brání další deformaci. Odložíme horkovzdušnou pistoli a o rám s těžítky se opřeme. Měl by ještě klesnout. Necháme celek trochu vychladnout a opět zahříváme. Postup asi 3x zopakujeme a nakonec opřeni o rám necháme budoucí kabinu vychladnout na teplotu, kdy již nemá tendenci vracet se zpět. Pustíme rám a necháme celek alespoň 5 minut vychladnout, než kabinu vyndáme z rámu. Pokud je laminát silný alespoń 1 mm, mělo by kopyto bez potíží vydržet lisování 10-20 kabin, aniž by bylo třeba tmelit.

 
 
 
 
 
 

Sdílet

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit