Hlavní stránka

Jsou vysavače prachu, vysavače listí, ale také vysávače prachů. Ty posledně jmenovaní chodí po domácnostech a pomocí psychologického nátlaku prodávají zboží pochybné kvality lidem, kteří je vůbec nepotřebují a mnohdy na ně nemají ani peníze.

Jednoho dne jsme se dozvěděli, že naši známí koupili vysavač značky Rainbow od podomního prodejce. Trošku jsme nad cenou kroutili hlavami, ale nechalo nás to klidnými. Pak nám bylo řečeno, že k jiným známým jsou také pozvaní - prý aby ti první známí dostali jakési příslušenství zdarma a máme se prý také zúčastnit. Moc jsme o to nestáli, takže když z naší účasti nakonec sešlo, celkem jsme si oddychli. Bohužel jen nakrátko, protože známí si tu sací obludu na základě návštěvy těchto prodejců koupili také a další 2 rodiny ze 4 o kterých víme dopadly stejně. A tím to začalo - aby dostali jakési příslušenství zdarma, museli sehnat 4 další rodiny ochotné prodejce vyslechnout a jedna musí vysavač koupit. Samozřejmě jsme kývli, protože víme, že si něco takového určitě nekoupíme, protože se nám takový způsob prodeje příčí a když jim to udělá radost, že ? Těšil jsem se, jak s nimi vydupu, že nebudou stíhat počítat schody, nebo alespoň psychicky zdeptám, ale známí nás uprosili, ať jsme na ně hodní. Dobrá tedy, nebudu je hnát s kýblem vody, ale dobře se na ně připravíme. Pročetli jsme co se dalo, zjistili jak to vlastně je a pojali to spíše jako pomoc k získáni bodu a jakési studium toho, jaké všechny postupy tito prodejci používají aby Vás dostali.

Prach, prach, prach

Prach je všudypřítomný a těžko se dá zcela zlikvidovat. Prodavači vysavačů to vědí a ačkoliv většina z nás vysává proto, aby došlo k odstranění viditelných chuchvalců, drobečků a sveze se s tím i část prachu, podomní prodavači vysavačů Rainbow se ve Vás pokouší probudit pocit, že máte doma ukrutný bordel, všude samý prach a jejich výrobek je jediný, který s prachem zamete. K demonstraci toho kolik prachu v domácnosti máte používají přenosnou lampu, kterou tu klepnoout do sedačky, tu s ní přejedou přes koberec a protože tam všude je zcela přirozeně nějaký ten prach, v ostrém světle se velmi pěkně zviditelní. Toto není trik, prach tam opravdu je a je to dobrá metoda jak to prokázat. Důležité je, že je to efektní a levné, netřeba žádných drahých přístrojů - rozsvítíte lampu, přejedete s ní po sedačce, nadzvedente a máte ve vzduchu rej prachových částit. Problém je, pokud budete vysavač Rainbow používat stejně "intenzivně" jako jste byli zvyklí u stávajícího vysavače, množství prachu se určitě výrazně nesníží a pokud budete svůj běžný vysavač používat dle rad určených pro vysavače Ranbow, tak pokud to není uplná šunka, dosáhnete nejspíš uplně stejného výsledku. Tento fakt Vám ovšem zůstane skrytý.

Filtr a oblaka prachu

Podomní prodavač je tak trochu psycholog, tak trochu kouzelník a taky kejklíř. Spoléhá se na to, že jste nepraktičtí a necháte se strhnout prachovými efekty pod lampou. Počítejte s tím, že si vyžádá Váš vysavač. V první řadě rozřízne pytlík a na tmavé barvě prachu Vám bude vysvětlovat, že Vám ten prach ve Vysavači hnije a že vodní filtrování je lepší alternativa. To je ale jen tak na rozjezd, aby bylo o čem přemýšlet a prošel následující trik. Kromě plného pytlíku totiž z Vysavače vytáhne sekundární filtr, který odděluje prostor s pytlíkem od motoru. Tam se samozřejmě najde vrstva jemného prachu a na něm Vám dokazuje, jak je ten pytlík vlastně špatný. To je ovšem jen šikovná zástěrka - po vrácení filtru zpět přijde malé kouzlo s lampou - Vysavač je zapnut a lampa přiložena k mřížce ze které funí kvanta vzduchu. Pod lampou se ukáže doslova oblak prachu a v místnosti se skoro nedá dýchat, škrábe to v krku, v nose atd. To je důkaz, že ani sekundární filtr vůbec nefunguje a jak vysavač jen víří prach. Prodejce se spoléhá na to, že Vám v dané chvíli nedojde, že hýbal s filtrem. Filtr nevypral, nevysušil, jen jej vrátil zpět. A to je jádro triku - ať pohnete s jakýmkoliv filtrem (třebas i s pískovou filtrací u bazénu), bezprostředně poté je na krátkou dobu filtr nefunkční a uvolní se z něj zachycené částice a to poměrně masivně. S odstupem asi 14-ti dnů mě napadlo při luxování naším starým levným vysavačem z kategorie lehce nad 1000 Kč přiložit silnou lampu a hádejte - ani náznak nějaké zbloudilé částice.

Ucpaná vycpávka

Váš vysavač nejen vypouští oblaka prachu, ale ač to netušíte, po výměně pytlíku funguje jen pár minut a pak už jen zapracováváte prach do hlubších vrstev koberců a sedaček. Je fuk, že dokud není pytlík skoro plný, pořád cítíte že saje a pytlík se vesele plní - máme tu důkaz že tomu tak není. Podomní prodavač vysavačů Rainbow má totiž hokus pokus nástavec do kterého uplne kousek černé tkaniny, párkrát s tím přejede přes Vaší pohovku, látka se pokryje prachem, ucpou se v ní póry a vysavač nesaje. Zní to zajímavě a spousta lidí jim na to skočí - vždyť je to logické - jakmile se povrch nějakého filtru pokryje souvislou vrstvou prachu, tak se ucpe. Problém je v tom, že co funguje na pár centimetrech čtverečních filtru z kousku tkaniny s poměrně vysokým prouděním vzduchu, bude na stonásobné ploše pytlíku fungovat uplně jinak. Řekněme si to na rovinu - vysavač se přes tu malou plochu snaží protlačit obrovské množství vzduchu, který s sebou při té rychlosti strhává částečky prachu a ty bezprostředně ucpou ve tkanině všechny póry a vzduch přestává proudit - nic nepochopitelného. Ale jak to bude uvnitř Vašeho vysavače s pytlíkem ? Pytlík má nesrovnatelně větší plochu (nejméně 100x). Prach uvnitř pytlíku neletí k nejbližší stěně aby jí ucpal - pytlík má teoreticky tvar koule, takže proudění vzduchu uvnitř není jednosměrné a navíc stejně rychlé. Proud se rozdělí do všech směrů a mikroskopické proudění u pórů, kterými vzduch uniká z pytlíku ven rozhodně nemá tak velkou rychlost, aby se na každý pór hned nalepily kvanta prachu a došlo k ucpání. Díky tomu tento typ vysavače funguje i s napůl plným pytlíkem a to navzdory tvrzení a ukázce ucpaného hokus pokus nástavce s černou tkaninou.

Roztoči a alergeny

Představa, že chodíme bosýma nohama po koberci, ve kterém to žije, že spíme v posteli plné roztočů a přikrýváme se dekou, kde to není o moc lepší - to nechá klidným málokoho. Tyhle všudypřítomné potvůrky se živí šupinkami Vaší kůže, která z Vás padá kudy chodíte, což je přirozený koloběh. Natrávená kůže je několikrát vyvržena a znovu pozřena, než se změní v to čemu říkáme trus a co tvoří hlavní podíl alergenů v naší domácnosti. Toto zjištění je pro mnoho lidí dost silná káva a důvod ke koupi opravdu kvalitního vysavače, který to "vyřeší". Bohužel - je to jen další z klamů. Zatočit s roztoči znamená prát 2x týdně povlečení, pyžama, deky, stejně často vysávat vysavačem s kvalitním HEPA filtrem nejméně číslo 13 a používat čističku vzduchu taktéž s HEPA filtrem této kategorie. Otázka je, nakolik je to smysluplné pro člověka který netrpí alergií. Roztoči tu byli vždy a rozhodně jich bývalo i více. Dnes se denně koupeme, drbeme antibakteriálními mycími prostředky, spíme povětšinou v syntetických materiálech a míváme doma celkem dost suchý vzduch, což není pro roztoče právě ideální prostředí. Vzpomeňme si na naše předky, kteří se koupali jednou týdně, bydleli v daleko vlhčích bytech a spali v peřinách plných peří které se dávalo čistit jednou za X let. Vysavače nebyly, o praní 2x týdně, nebo každodenním koupání si mohli nechat jen zdát. Těch roztočů a tedy i alergenů muselo být násobně více a přesto a nebo možná právě proto byli lidé zdravější. Můj názor je, že pokud již nějakou alergii nemáte, bude lepší se nezbavovat přirozeného prostředí, které pomáhá budovat naši imunitu. Nemůže být nic horšího, než pobývat dlouhodobě v dokonale čistém prostředí a pak vyjít ven a pořádně se nadechnout čerstvého větru, který se právě prohnal kvetoucím řepkovým lánem.

9.000 Kč za Váš starý vysavač

Prodavač vysavačů Rainbow je zdatný obchodník - ví, že když ve Vás vyvolá pocit, že jen pro Vás tu má nabídku, že za Váš starý vysavač v zůstatkové hodnotě sotva pár stokorun nabídne 9.000 Kč, tak neodoláte. Že těsně před tím je cena nabízeného už tak neskutečně předraženého vysavače Rainbow pořád ještě nejméně 10.000 Kč nad obvyklou prodejní cenou je celkem vedlejší. Na to skočí spousta lidí. Ekonomicky je to samozřejmě nesmysl - tu cenu Váš vysavač nemá a obratem stejně skončí jako separovaný odpad v některé z firem, zabývající se recyklací elektroodpadu, takže proč ? Tu cenu mají Vaše pocity, že dostanete hodně za nic - tomu se nedá odolat. Navíc když Vás prodejce Rainbow vysavačů zbaví starého sáčkového vysavače, nebudete si moci udělat později srovnání a opakovat hokus pokusy se světlem a zkoušet, zda po deseti vysátí koberce novým vysavačem ten starý nedokáže taky něco z koberce vysát.

Chlubilové

Na závěr prezentace, když obchodní viděl, že s námi nehne a na každý argument máme protiargument, vytasil se s nabídkou jiného obchodu - co takhle vysavače Rainbow prodávat ? To je kvělý busines, vyděláte si pohádkově, navíc se několikrát ročně podíváte na slet a školení prodejců do různých zemí - sám prý by v americe. Zanechal nám firemní časopis tištěný na křídovém papíře plný úspěšných prodejců trhajících rekordy v počtech prodaných kusů. Věru - moc pěkně nám popsal co se děje s většinou peněz od  důvěřivců, kteří na jejich nabídku kývnou. Nevím v jaké to žijeme době, že existuje takové množství lidí schopných druhým vnucovat evidentně nevýhodné obchody a ještě je drze verbovat jako další prodejce. Nevím co je to za lidi, ale takovou náturu prostě nikdo v našem okolí nemá a jsem tomu zatraceně rád.

Sdílet

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit