Hlavní stránka

Filípek na motorce

Na návštěvě u známých si Filípek vyzkoušel jízdu na minicrossce a od té doby pořád mluvil o tom že "až budu mít tu motorku". Nejdříve jsme uvažovali ji pořídit někdy na vánoce, ale to je na takovéto hračky celkem špatná doba, protože se pak musí čekat na vhodnější počasí (což může trvat) a Filípek nám roste a roste a kdo ví kolik bude měřit za rok ;o).

Takže padl návrh, že si může kuchnout prasátko a většinovým dílem si na ni přispět čímž by ji měl hned. Tím jsme to moc nevylepšili, protože pak už jsme zase jen odráželi neustálé dotazy kdy už přijde.

Co je ta motorka vlastně zač ? Je to čínská kopie minicrossových motorek používaných na dětských minicrossových závodech. Na těch originálních 4-9 letí závodníci doslova lítají vzduchem. Maximální rychlost téhle je asi 60 km/h, ale dost to závisí na hmotnosti jezdce a na tom jak moc rodiče nastaví maximální doraz plynové rukojeti. Motor by měl mít 49cm3 a kolem 2-3kW výkonu. Různými úpravami se "prý" z toho motoru dá dostat až trojnásobek výkonu. Říká se, že motor je na takovém čínském minicrossu tím nejlepším dílem a to i s přihlédnutím k tomu, že karburátor je aušus, startér se spoustě lidem sype (na těch nejlevnějších je dokonce jen z plastu), odstředivá spojka ala křovinořez je ohroženým druhem a závity všude jen hoří. Otázka je, zda si tohle může dovolit koupit pro dítě někdo, kdo nemá dílnu a není alespoň trochu zručný. Já myslím, že určitě ne.

Objednali jsme tedy:

  • Minicross Nitro COYOTE s 10" koly v červené barvě
  • Olej REPSOL pro vysokootáčkové 2T motory
  • Náhradní svíčku NGK
  • Motokrosovou přilbu
  • Sadu chráničů (kolena, lokty)
  • Rukavice bohužel neměli skladem, takže někdy příště

Motorka dorazila podle očekávání, jen bylo velké zklamání - někde to popletli a poslali místo červené černou. Objednáno to bylo na ultimateracing.cz, ale balík přišel přímo z firmy Esell. Volal jsem na prodejnu že to spletli, tak co s tím a nakonec místo vracení motorky a čekání na jinou pošlou červené polepy (alespoň je slíbili poslat). Snad nebude Filípek z černé barvy zklamaný. Alespoň přilbu má červenou jak chtěl.

Minicrosska dorazila rozložená v papírové krabici, takže ji bylo třeba dokompletovat. Na první pohled je vidět, že je to Čína a že se s tím moc nemažou. Říká se, že to sestavují dělníci placení od kusu a závisí na tom živobytí celé jejich rodiny. Cena tomu odpovídá a kvalita tím pádem taky - pokud něco někde nepasuje, narve se to tam silou, nebo se do toho praští. Bývá to tedy i o náhodě jakou kvalitu člověk dostane. Navíc je to styl DODO (DOdělej DOma). Bylo třeba udělat asi toto:

  • Odmaštění brzdových kotoučů - tohle je první věc, kterou je potřeba udělat, protože jak se olej dostane na brzdové pakny, tak už to nikdy brzdit nebude. Číňani jsou v tomhle docela na pohodu - rezlo jim to při dopravě po moři, tak to vyřešili tím, že to teď konzervují olejem a je po problému. Kdo si toho nevšimne, čeká ho nákup nových destiček a dobrá hodina v dílně nad brzdami.
  • Montáž zadního tlumiče, která spočívá ve vyklopení zadního kola, tlumiče a jeho přišroubování přiloženým šroubem. To proběhlo celkem bez potíží, jen mě hodně překvapilo, že v nezatíženém stavu se řetěz dotýká rámu - doufám, že to nebude dělat nějaké problémy. V nejhorším se bude muset v místě dotyku doplnit nějaká kluzná ploška, eventuálně podložit motor aby to bylo výš. Mohlo by to totiž probrousit svar rámu. Celkem to nechápu. I když vlastně jo - prostě to někde nepasovalo, číňan se opřel o motor, ohnul jeho konzolu a celé to sedí jinak včetně pastorku řetězu. Tím pádem je i vedení řetězu jinde než by mělo být (tady jen o pár mm, ale stačí to).
  • Montáž předního kola, která spočívá v protažení osy vidlicí, dvěma distančníma trubičkama a kolem a sešroubování. Bylo to celkem bezproblémové, ty trubičky vypadají jak říznuté ručně ve svěráku - soustružené by byly asi lepší. Mohl bych si vyrobit nové, ale asi se na to vykašlu. I když - říká se, že tam dávají ložiska v odpadové kvalitě, která vydrží sotva měsíc. Pokud budu kupovat nová (nejlépe asi SKF), možná bych to vyrobit mohl, protože mi přijde, že křivá distančka vychyluje při dotažení osu a může se na tom odcházení ložisek i trochu podepsat.
  • Montáž řidítek je celkem pakárna - tedy na tomto exempláři byla. Na vidlici jsou dva duralové bazmeky s výřezem pro trubku řidítek a vždy dvojicí závitů. Do 2 z nich se prakticky nedal našroubovat šroub. Jeden závit jsem nakonec šroubem protáhl, ale ten druhý vyžadoval použití závitníku. Navíc tyhle bazmeky byly na vidlici přišroubovány nakřivo. Současně se pod šrouby dává i spínací skříňka. Nakonec jsem to smontoval, kolem trubek jsou viditelné mezery, ale kupodivu to drží fest, tak to zatím řešit nebudu.
  • Další na řadě je přední blatník a štítek na číslo. To je obojí plast a docela snadno se to namontuje.
  • Brzdy - tak to je něco. Dorazové šroubky v pákách chybí, takže nelze seřídit páky na menší ruku. Když to vidím, tak je rozhodně vyměním za celohliníkové (dětské z bike shopu). Brzdiče jsou kapitola sama pro sebe. Když za ně člověk bafne rukou, lítají sem a tam o několik milimetrů, mají ve všech spojích neuvěřitelné vůle až je s podivem že to vůbec brzdí. Na zadním brzdiči jsou zřejmě stržené závity v plechovém úchytu, protože se šrouby při kontrole dotažení protáčejí. Hydrauliky kvůli tomu kupovat nebudu, ale celé brzdiče jsou křivé a velmi těžko se donastaví tak, aby to neškrtalo a zároveň brzdilo. Snad až se trochu zajedou a bude možné dát čelisti blíž ke kotoučům, tak se to zlepší. Přes veškerou snahu teď ale škrtají obě. Přes motor to ale slyšet rozhodně nebude.
  • Plyn - počítám s tím, že pro začátek bude potřeba omezit rychlost, takže jsem rovnou rukojeť rozdělal a přehodil šroubek s dorazem do polohy, kdy má plyn nejkratší chod. Moc důveryhodně tohle udělátko nevypadá, uvidíme jak to bude fungovat. Jsou tam jen 3 polohy a kvůli omezení rychlosti se teoreticky dá pořídit i jakási sada trubiček, které se montují snad kamsi do karburátoru, ale to mi přijde zbytečné (pokud není dítě úplný nešika).
  • Nastavení napnutí řetězu se musí provádět pod zátěží, takže se povolí zadní kolo, prcek si na motorku sedne a napínákama se to nastaví tak, aby byl řetěz mírně povolený. Ono si to stejně trochu sedne při nejbližším projetí nějaké díry, ale alespoň základní nastavení se udělat musí, jinak by se řetěz taky mohl přetrhnout.


Až potud jsem si poradil doma na koberci. Dál už to musí do dílny.

  • Namazání řetězu. Použil jsem zatím (než něco přímo na moto seženu) kvalitní mazání na cyklořetězy.
  • Záběh a seřízení motoru probíhá se směsí benzínu Natural 95 a oleje, kterého se dá o něco víc. To je celkem jasné. Nesmí se to přehnat, jinak motor nepojede a nebude co seřizovat. Trochu jsem zápasil s otevřením palivových ventilů, které jsou tam 2 a není jasné v jaké poloze jsou vlastně otevřeny, se sytičem a prvním načerpáním paliva, ale motor pak celkem v pohodě naskočil. Zpočátku trochu chcípal, ale podařilo se to vylepšit nastavením šroubku volnoběhu. Po pár minutách jsme šli na to.
  • Musím říct, že spojka vystavuje až při vyšších otáčkách než jsem čekal, ale funguje to, jen nevím jak dlouho to ta spojka vydrží, protože se zatím Filípek drží celkem při zemi, takže si dovedu představit, že celkem trpí a asi brzy odejde. Naštěstí to není drahý díl a až se Filda rozjezdí, určitě ji bude používat v příznivějším režimu.
  • Největší problémy zatím dělá bezpečnostní chcípák. Je celkem logické, že by v ideálním případě byl jezdec připoután popruhem ke špuntu, který se zacvakne na řidítka a když dojde k pádu, vytrhne se špunt a motor chcípne. Jenže - tohle moc nefunguje. Minimálně stačí blbě hnout rukou a špunt se jen lehce vychýlí a motor stojí. Případně zrovna jako na potvoru nechce chytnout, tak se zavrklá se špuntem a najednou chytne hned. Tohle prostě moc dobře udělané není. Jen první den jsem ten špunt řešil asi 10x. Bude to první úprava kterou na té crossce udělám - překlenu to uvnitř a špunt zůstane tam kde patří - v krabici s šuntovým nářadím.
Motorka před garáží
Přilba


K dodanému vybavení

  • Míchání paliva by mělo s dodanou odměrkou probíhat jednoduše, ale hned v návodu se člověk dočte, že to je vlastně na nic míchat to po 0.5litrech. Tak nevím proč to k tomu vůbec dodávají, když to hned v manuálu zkritizují. Nakonec to ale není až taková krize - kanystr zatím na to vyhrazený nemám, takže to jde právě přes dodanou nádobu, jen používám přesnější odměření oleje pomocí injekční stříkačky.
  • Přiložené nářadí je kapitola sama o sobě - takové bláto se jen tak nevidí.
  • Když to tak vidím, nejspíš strávím v dílně víc času než Filípek ježděním, ale nebudu předbíhat událostem. Třeba ta Čína překvapí a chvíli to vydrží bez většího kutění. Dnes totiž Filípek řádil na crossce celý den - dopoledne s dědou a odpoledne s mámou (zatímco já byl v práci). A k mému překvapení nic neupadlo ani nepřestalo fungovat.



Přepravování minicrossu

První doprava proběhla v kufru se sklopenou zadní sedačkou. Trochu překážely řidítka zavření pátých dveří, ale při naklopení motorky to nakonec šlo. Ideální to ale není - až tam bude benzín, tak by při tom náklonu mohl i vytékat z přepadu karburátoru rovnou do kufru. Rozhodl jsem se tedy vyzkoušet, jak by se dala minicrosska přepravovat na nosiči kol na kouli. K mému překvapení když jsem ji dal na prostřední držák, tak se dala použít prostřední poutací tyč a chytit ji za přední nohu. Daly se i standardně připoutat kola ozubeným páskem. Hmotnost motorky je asi 22 kg, nosič běžně zvládne 40 kg (3 kola), takže když pojede sama (stejně se vedle ní nic dalšího asi nevejde), tak je to úplně v pohodě. Později jsme to i vyzkoušeli v praxi a nebyl s tím ani nejmenší problém.

První víkend

Filípek za víkend dokázal vyjezdit celý 5 litrový kanystr. V sobotu jsme si udělali i menší výlet trvající kolem 2 hodin. Jinak se jezdilo jen sem a tam na polní cestě kousek za vesnicí a občas i na zahradě. Zvládl tu motorku tak, že už s ní manipuluje celkem bravurně a dokáže se pod plynem otočit i na polňačce s vyjetými kolejemi od traktoru a vlastně od počátku si jí taky startuje.

V neděli jel Filípek do Prahy do herny a já zůstal doma, protože auto bylo plné (jela i Jany kamarádka s dalšími dětmi). Tak jsem využil příležitosti a když mi Filípek nestojí za zády a neptá se kdy už to bude (myslím že by to tak dopadlo - ono stačí štelovat brzdy, nebo napínat řetěz, dolévat palivo apod. ;o) a rozhodl jsem se pustit do podložení motoru tak, aby řetěz zbytečně netřel o rám. Nejdřív mě zaskočilo kolik spáleného oleje je na držáku motoru a kolem příruby výfuku - jasně, netěsní to, ale dotažené to je. No nic - na to se podívám později. Povolil jsem horní držák motoru a málem jsem ani nevyndal šroub, jak to bylo vzájemně zkřížené. Když konečně šroub vyskočil, díry byly vzájemně asi o 6mm mimo. Problém s řetězem se tím ještě zhoršil. Co se dá dělat, bude jej třeba nadzvednout ještě více. Nakonec jsem musel pod zadní patky dát matici M8 a ještě 2 podložky M6 a pod přední po 3 podložkách. Tím se motor dostal nejen výš, ale i do šikmé polohy. Určitě by nebylo od věci mít jej ještě o chlup výš, ale to už naráží motor jinými částmi na rám, takže tady je to konečná. Po převrtání horního úchytu a dotažení šroubů je řetěz asi 1mm nad rámem v nezatížené stavu, což není úplně ideální (pořád si při prověšení škrtne), ale alespoň netře o rám permanentně. S tímhle už se dá žít. Ještě se dá uvažovat o vetším pastorku a rozetě, ale to už zase vyžaduje dát delší řetěz a byl by problém s krytem řetězu. V každém případě až půjde kvůli nějakému servisu motor ven, mám to vypodložení v plánu ještě předělat - namísto matic M8 a podložek tam dám distanční trubičky a chtělo by to kvůli vyosení hlav šroubů udělat i nějaké úhlové podložky.

Pokud jde o výfuk a jeho netěsnost, to nechám na příště - chce to zabrousit přírubu na výfuku (koukají tam okuje od svařování) a musím objednat nové těsnění, tohle je od těch okují narušené.

Sotva jsem skončil, dorazil zbytek rodiny a i když byl Filípek utahanej tak, že by byl zralej na to jít rovnou do postele, nakonec šla crosska stejně ven a po pár kolečkách na polňačce za vesnicí jsme se vydali opět na výlet - my s Janou pěšky a Filda na motorce. Vždy jel kus dopředu, pak zpět za nás, otočka a znovu dopředu, takže tu trasu tím pádem projel asi 3x. A že to byla dlouhá procházka - nakonec mu při návratu asi kilometr od vesnice zdechnul motor a  podle zbytků v nádrži prostě došel benzin. A to jsem doléval plnou.

Když to tak počítám, tak už motorem prošustilo přes 5 litrů paliva a je na čase pomalu přejít na doporučený poměr oleje a benzínu 50:1, takže po návratu jsem již mixoval méně oleje.

Další úpravy a plány:

Objednal jsem nějaké díly

  • kvalitní palivovaou hladičku
  • palivový filtr
  • pogumované stupačky
  • fajfku na svíčku
  • náhradní spojku

Po dovolené jsem vyměnil stupačky - jsou teď ale v úplně jiném úhlu. Nakonec vypadá celkem logicky, alespoň budou mít nohy ten správný úhel, ale vypadá to trochu divně. Vyměnil jsem i fajfku. Nejdřív jsem se lekl, protože do ní svíčky nepasovaly, ale ukázalo se, že NGK svíčka je udělaná líp než ta čínská a má koncovku našroubovanou na klasickém 4mm závitu, který se pak použije jako klasický kontakt ke klasické fajfce. Původní fajfku, která byla v podstatě jen gumovou čepičkou ve které byla pružinka nasazující se přímo na původní kontakt jsem s úlevou odložil do depozitu k původním stupačkám.

Stupačka
Fajfka


Zabrousil jsem přírubu výfuku, kde byly již zmíněné kuličky materiálu ze svarů, ale dokonalou rovinu jsem tím nedosáhl. Těsnění je od kuliček poškozeno a stejně profukuje. Bude se muset vyměnit.

Jen tak ze zvědavosti jsem sundal převodovku abych se podíval na spojku a obložení vypadá naprosto OK - je ale třípaknová s tenkými pružinkami, takže se dá očekávat, že se brzy vysype (pružinky se vyhřejí).

Posunul jsem doraz plynu do střední polohy, aby byla rezerva při jízdě do kopce, kde se mi zdálo, že pod zátěží klesly otáčky už příliš a spojka začínala prokluzovat.

Rychlopal
Startér plast


Po dalších jízdách a nějakém tom pádu se uvolnila přední kapotáž. Ukázalo se, že došlo ke ztrátě 2 vrutů kterými se kapotáž montuje k nádrži a další prošel dírou v plastu, protože tam nejsou nikde podložky a ty díry jsou jen o málo menší než hlavy vrutů. Vyrobil jsem tedy 4 nové vruty dlouhé tak, aby i s podložkou měly stejnou původní délku, ale široký závit po celé délce. Tím to s podložkami drží tak jak má.

Prcek vyjezdil další 2 litry benzínu za víkend. Odzkoušeli jsme v reálu převoz minicrossky na nosiči kol a paráda - ani se za jízdy nehnula. Jeli jsme za kamarády kde to všechno začalo a kluci si společně pěkně zajezdili. Mají tam ideální trasu kolem louky.

O víkend později byl již opět prázdný 5l kanystr, takže už je proježděno přes 10 litrů. Máme další ztrátu šroubu a podložek - bohužel od krytu výfuku, na které je tento našroubován pomocí dvou šroubů a hlavně podložek z viditelně teplotně odolnější hmoty. A náhradní se samostatně koupit nedá. Je trochu problém to i nahradit - něco jsem našel a vyrobil nové, tak uvidíme jak tepelně odolný materiál to bude. Horší je, že se podařilo oholit startovací šňůru tak, že startovat již nelze. Začal se v tom i trochu vrtat tchán, když prcka hlídal (říkal něco o černé svíčce), tak doufám, že tam něco spolu nerozhodili. Každopádně startér jsem demontoval, rozebral, vyčistil a hned objednal šňůru. Když jsem to viděl, rovnou jsem objednal i jeden celý startér na případnou výměnu - to je asi nejrychlejší metoda opravy a pak je vždy čas repasovat ten co odešel. Vyčistil jsem i filtr karburátoru.

Celokovový startér
 


Když dorazily objednané díly, namontoval jsem nový startér a otestoval funkčnost - dlouho jsme to nestartovali, takže chvíli trvalo, než to chytlo, ale motor běžel, startér fungoval a tak je zase možné jezdit. Původní startér jsem vybavil novou šňůrou, které jsem vzal rovnou 10 metrů a smontoval jej, takže je připraven na rychlou výměnu až v tom novém něco odejde. Celkem brzy se ale ukázalo, že to nebude tak jednoduché - uvnitř jsou na ventilátoru západky s pružinkami, které jsou přišroubovány šroubky. Bohužel je závit hodně volný, takže se povolovaly a s novým startérem byly po krátké projížďce docela problémy - při přidání plynu se začala odvíjet startovací šňůra a po otevření se ukázalo, že se z půlky vyšroubovaly a třely hlavami o plast jediného plastového dílu celokovového startéru. Původní startér už měl tento díl od hlav vyleštěný a nejspíš po něm bez problémů ty hlavičky povolených šroubů klouzaly. Nakonec jsem dal do závitů trochu koudele, protože LockTite jsem neměl po ruce a popravdě - úplně to stačí - od té doby se to ani nehlo.

Taky dorazily rukavice, ze kterých je Filip nadšený, spony k palivové hadičce a nové těsnění k výfuku. Ještě se v tom tedy budu vrtat, ale to až o víkendu.

Mimochodem - slíbené polepy zatím nedorazily. Při všech těch montážích jsem si měl možnost prohlédnout téměř všechny díly a musím říct, že mi nesedí slibovaný celokovový startér, který není celokovový (celokovový jsem koupil jako náhradní díl, takže vím co na něm má být z kovu a co ne). Že by ultimateracing.cz až takto zacházeli se zákazníkem ? Nebo kromě barvy v esell.cz prostě spletli i výbavu ? Znovu jsem prostudoval web jak ultimateracing, tak esell a skutečně je někde chyba - na esell je jasně uvedeno, že má být startér celokovový (číslo pod kterým je to evidované sedí, fotky taky, objednáno na ultimateracing, přišlo z esellu), na fotkách je jednoznačně celokovová skříň startéru (kratší šrouby a dvoudílný sešroubovaný odlitek) a reálně je to plast a v jednom kuse.

WEB Esell
WEB UltimateRacing


S Filípkem jsme společně vyměnili těsnění výfuku a palivovou hadičku nahradili za průhlednou s filtrem. Teď je konečně vidět, jestli je v hadičce palivo.

Palivový filtr
 


Nakonec došlo i na montáž jednoduchého cyklocomputeru, do kterého se zadal obvod kola. Byl trochu problém s umístěním magnetu, ale nic s čím bych si neporadil.

 
Tachometr

Jedna závada se kterou se ale dojet dalo se nakonec přeci jen objevila - praskla plechová objímka, která držela výfuk. Vyrobil jsme z nerezového plechu novou a během půl hodinky to bylo opravené. Taky se jednou povolily všechny šrouby držící motor a to tak, že se motor natolik pohnul, že spadl řetěz. Jeden šroub se při tom dokonce úplně ztratil. Naštěstí se to stalo pár metrů od auta po skončení ježdění, takže nebylo třeba nikam nepojízdnou motorku tlačit.

Tak ne - jeden z dalších víkendů jsme vzali minicrossku s sebou na takovou firemní akci, kde byly i další děti, jezdilo se celkem dlouho a nakonec to zarachtalo, chcíplo a bylo vymalováno - takže první větší závada. Nejdřív jsem trochu podezíral startér a pomýšlel na již zmíněné šrouby, ale ten se po demontování ukázal naprosto v pořádku. Sice jsem s sebou měl náhradní spojku která přišla na řadu jako potenciální zdroj problému hned po startéru, ale protože se kvůli demontáži převodovky musí sundat i výfuk a řetěz a stejně bych asi nenašel v base s nářadím a náhradními díly šrouby potřebné k jejímu stažení, nakonec jsem to nechal na dobu až se dostanu do dílny.

A udělal jsem dobře - třípaknová spojka se ukázala jako v podstatě v pořádku, pouze došlo k tomu, že se vyšrouboval jeden ze šroubů, který drží pohromadě obě půlky skříně motoru. Bohužel - zatímco všechny ostatní šrouby jsou zvenku a lze je průběžně kontrolovat a dotahovat - tento je schovaný za spojkou. Vyšrouboval se, vypadl, zablokoval spojku a to v otáčkách, takže setrvačností to navíc shodilo všechny 3 pružinky. Stačilo tedy šroub vrátit tam kam patří, dotáhnout, pružinky vrátit na místo a mělo by to být OK (až do doby než se ten šroub znovu povolí).

Spojka
V dílně na stole



Závěr

Přes věškeré hlasy o nekvalitní číně (které v podstatě mají pravdu), přes to, že má ta minicrosska spousty vad, neustále je co dotahovat a spousta věcí je zralá na výměnu za lepší už při rozbalení, prcek se na ní opravdu dokáže vyřádit. Když zvážím, že za podobnou cenu jsme mu kupovali italskou celoplastovou čtyřkolku (celoplastovou včetně kol) na 12V baterku, na které najezdil za 3 roky možná to samé co s minicrosskou za těch pár týdnů, tak to už je dost velký argument pro koupi. Pro tatínky je to bohužel záhul - času v dílně s takovým výrobkem stráví nejspíš spousty. Na druhou stranu kdykoliv jsme zatím tlačili stroj domů, bylo to kvůli tomu že došel benzín a ne proto, že by došlo k technické závadě a když už došlo k nějaké závadě, nebylo to nikdy daleko od místa odkud jsme vyrazili. Není to cestovní motorka, ale hračka na vyblbnutí, takže když na ní něco odejde, nezpůsobí to nejspíš nikdy zásadní komplikaci. V každém případě myslím, že je to schůdná cesta k tomu, aby si prcek sáhl na motorku, vyblbnul se na ní a pak se rozhodl, jestli chce pokračovat dál a naučit se na něčem co i řadí, nebo mu to stačí a bude se věnovat něčemu klidnějšímu. Co jsme hodně ocenili byly chrániče rukou a kolen+holení. Při svalení se na šotolině by to rozhodně skončilo odřeninami kolen či loktů a takhle jsou odřené jen chrániče. Dobré jsou i rukavice - zatím měl Filípek jen bezprstové cyklistické, které chrání dlaně před odřením, teď má lepší přímo na minicross a rozhodně je důležitá přilba a brýle - postačují obyčejné cyklo. Co mi vadí je neférové jednání prodejce, který slibuje vlastnosti které to nemá (plastový "celokovový" startér) a vyřešení problému s nesprávným dodáním zboží (špatná barva), což nakonec vůbec nevyřeší slíbeným posláním jiných polepů, ačkoliv to slíbí.

Na polňačce
Na šotolině





Sdílet

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit