Hlavní stránka

Stavbu autodráhy na nezateplené půdě jsme zahájili společně úklidem – bylo nutné vyklidit poměrně dost velký prostor a tak se půda reorganizovala, aby se sem vešel obří stůl 2.44 x 3.66m a ještě se dalo chodit kolem alespoň ze 3 stran. Ještě tentýž den jsem se pustil do stavby stolů.



V první řadě jsem nařezal nohy z hranolů 40x50mm a ze zbytků pak pomocné špalíky. K tomu jsem si připravil prkna a sestavil 6 ks 3.66m dlouhých polotovarů, kde každý zahrnoval dlouhé podélné prkno, 4 nohy a špalíky pro napojení kratších příčných prken. Rozhodl jsem se totiž, že 3 dřevotřískové desky (tloušťka 12mm) budou na samostatných stolech, aby bylo možné dráhu nejen rozebrat na menší díly, ale také případně přeskupit. Stoly jsem tedy sestavil (vše za pomocí vrutů) a položil na ně desky (volně). Měl jsem připravenu vodou ředitelnou zelenou barvu a váleček a ještě jsem to stihl natřít (padla na to přesně jedna plechovka).



Druhý den již bylo možné podle připraveného plánku sestavit čtyřdráhu. V místě křížení, kde měl být most jsem jej vytvořil provizorně pomocí různých krabiček od CD a disket a bylo mi jasné, že samotný most budu řešit až jako jednu z posledních věcí.

Nad dráhu jsem nainstaloval zářivku a ke dráze zásuvku, aby bylo čím ji napájet a nemusely se tahat prodlužováky.

Koupil jsem plachtu, po dráze rozhodil pytlíky proti vlhkosti a dráhu jsem zaplachtoval. Začal jsem s tím na začátku zimy, tak se alespoň uvidí, jak dráha zimu přečká.



Mezi tím jsme začal pracovat na hardware a software a sehnal první auto – Vipera od Scalectrixu. Samozřejmě jsem je musel vyzkoušet, takže jsem vypucoval od prachu dráhu a připojil staré PIKO trafo a jeden ovladač přes originální napájecí díl. První jízda byla parádní, což mě povzbudilo. Další práce se přesunuly k počítači a do sklepa do vytápěné dílny, kde začaly vznikat elektronické moduly a ovládací panely.

Protože na dráze budou „řádit“ i neteř se synovcem, koupil jim jejich táta k vánocům vlastní auta – zjevně věří, že to pojede. Musel jsem jim dráhu odplachtovat, aby si auta alespoň vyzkoušeli.

Koncem zimy již byly moduly funkční, ale v provozu zatím prakticky neověřené. Dokončil jsem i osazení ovládacích panelů včetně „šuplíků“, které budou na pojezdech vysunovací z prostoru pod dráhou a tak jsem začal s osazováním. Musím říct, že takové množství kabelů jsem původně ani nečekal, ale prostě to tak vyšlo – po osazení šuplíků, svorkovnic a police na PC, přinesení monitoru, zabudování napájecího a měřícího dílu dráhy a reproduktorů, bylo pod stolem docela husto. Snažil jsem se kabely rozdělit podle funkce a vést samostatně ve svazcích, což se povedlo, ale svazky jsou to opravdu silné. Ostatně schéma zapojení je snad dostatečně vypovídající (a to tam nejsou kabely okolo PC).

Dostupné soubory:
Soubor Datum Velikost souboru Zobrazení    
Autodráha - zapojení modulů 05.04.2009 356.11 KB 2488





Monitor jsem zavěsil nad dráhu – svařil jsem na něj držák, který jsem přišrouboval na jeden ze svislých trámů. Stůl i držák jsem natřel na černo a první díl ohrádky kolem dráhy na šedo – tady už mi pomáhal synovec, který se s vidinou brzkého ježdění rád chytil štětce.



Když byla zadrátována napájecí část, přišla řada na PC - koupil jsem za pár korun takový roztomile mrňavý repasovaný DELL OptiPlex GX260 a umístil jej v polici vedle zdroje a monitor na připravenou poličku. Ještě zbývá vyrobit něco pod klávesnici a myš. Reproduktory jsem zabudoval pod stůl a dokončil připojení ovládání připojování napájení z PC a také zapojil snímače umístěné v místě pomyslné startovací čáry. Většinu času jsem tak trávil vleže pod stolem na rozbaleném běhounu.

Dráha je již provozuschopná a vše funguje jak má – startovací světla zatím leží vedle dráhy, ale až bude hotová budova, která přijde umístit do prostoru startu a ze které budou startovací světla trčet nad dráhu, bude to hned vypadat lépe.



Zbývá dodělat hrazení kolem stolu (to je tak trochu truhlařina) a můžu se vrhnout na dráhu samotnou, kde chybí most, vymodelování svahu u mostu, krajnice se svodidly a nějaké ty vzhledové doplňky jako jsou reklamní billboardy apod. A nakonec v úplném finále ještě měření mezičasu a tankování paliva, což bude vyžadovat doslova celou sadu modulů pro měření času a spousty snímačů a samozřejmě další svazky drátů.

Sdílet

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Komentáře   

0 #1 tak Vám pěkně děkuji...rumov 2013-12-09 23:10
Tak Vám pěkně děkuji, i na základě Vašich stránek jsem se po 10 letech nemodelaření opět pomátl. Tentokrát však už to nejsou plast. modely a figurky, ale autodráha.
Začal jsem stavět, nakupovat a strašně mě to baví.
Vaše elektronika na dráze mě sice moc zajímá, mám ten pocit že to ale nedám...tedy určitě ne sám.
Je možné se na Vás obrátit občas s nějakým dotazem ohledně počítání kol, a jiné elektroniky?

Výhybky řeším relátky, to umím, ale ty bity, šváby a jiné elektrobrouky fakt neumím...
Děkuji s pozdravem I.P RUMOV

http://iprumov.blogspot.cz/2013/12/stavba -autodrahy-krok -za-krokem.html
Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit