Autodráha

Ovládat některé věci na autodráze pomocí počítače je lákavé, nicméně hrozí, že si odpálíme port. Proto jsem se rozhodl postavit si oddělovací desku, která pomocí optických oddělovačů zcela odizoluje port počítače od okolního světa. Navíc jsem se rozhodl, že výstupy budou přímo silové a tedy budou moci ledacos přímo napájet (třeba velké LED, nebo i přímo spínat relátka). Hlavním napájecím napětím je pro příslušenství mé autodráhy stejně 12V, tak proč si komplikovat život dalšími speciálními zdroji.

Stavbu autodráhy na nezateplené půdě jsme zahájili společně úklidem – bylo nutné vyklidit poměrně dost velký prostor a tak se půda reorganizovala, aby se sem vešel obří stůl 2.44 x 3.66m a ještě se dalo chodit kolem alespoň ze 3 stran. Ještě tentýž den jsem se pustil do stavby stolů.

Aby autodráha získala profesionální vzhled, chtěl jsem navrhnout a vyrobit vzhledné a funkční ovládací panely k desce elektroniky. Nakreslil jsem si tedy rozmístění ovládacích prvků a pro ně pak rozkreslil pozice děr. V dnešní době se již takové věci jako čelní štítky nevyplatí vyrábět ručně, protože to zabere neskutečně mnoho času (pokud to má vypadat), ale nechávají se vyrobit na základě datových souborů s vektorovými obrysy pomocí strojů, které je vyřežou například pomocí laseru, který pak umožní je i opatřit popisky.

Přemýšlel jsem o tom, jak spolehlivě snímat časy na kolo, mezičasy a neustále jsem měl při tom na mysli, že počítač s paralelním nebo game portem není to pravé ořechové – především díky windows a způsobu, jakým lze s těmito porty pracovat. Operační systém, jestliže není založen na realtimovém jádru prostě není schopen přesného, nebo spolehlivého měření. Navíc – při rychlostech jakých dráhové modely dosahují nemusí počítač stihnout zachytit změnu stavu na portu – stačí, aby si zaswapoval, nebo dejme tomu právě kontroloval na webu zda není k dispozici nějaká záplata či zrovna bloudil v jiné části programu a věnoval se třeba výpočtu aktuální pozice jezdců a jejich zobrazení.

První pokusy na autodráze jsem prováděl s PIKO trafem, což je ovšem naprosto nepoužitelné pro 4 drážky a 15 délky dráhy. Protože jsem požadoval určitý komfort obsluhy, rozhodl jsem se, že navrhnu pořádný ovládací panel a do něj jednoduchou odolnou elektroniku, která bude splňovat nejen funkční požadavky, ale zároveň bude natolik jednoduchá, že si ji dokáže postavit každý začínající bastlíř.

Před několika lety jsem narazil na inzerát, nabízející za pakatel díly autodráhy značky Cartronics. U nás se sice tato dráha neprodává a ani v zahraničí již nepatří mezi masově prodávané hity, nicméně díly byly z větší části zcela nepoužité a cena byla "za babku", takže jsem jich vzal co se vešlo do krabice od počítače (asi 45m). K dispozici jsem měl dlouhé díly, poloviční, ostré a méně ostré zatáčky vždy 45 stupňů, několik napájecích dílů a mechanické počítadlo. Od začátku jsem chtěl postavit pořádnou velkou dráhu na půdě, ale nějak to nevycházelo s čase a až teď jsem se k tomu dostal a naplno se tomu začal věnovat.

Další články...

  1. Startovací světla