Hlavní stránka

Téměř každý model obsahuje nějakou tu krytku či dvířka a uchycení těchto nezbytných součástí dnešních modelů bývá řešeno různými způsoby. Někdo za tím účelem používá lepící pásku, někdo páskovou gumu, nebo suchý zip. Já již dlouho používám miniaturní zámečky vlastní výroby, které jsou spolehlivé, levné, lehké ( 3 gramy ) a snadno a rychle vyrobitelné ze zbytků i v amatérských podmínkách s běžným ručním nářadím. Potřebným materiálem je zbytek měkkého duralového plechu tloušťky 1 mm, drát do jízdního kola, podložka a kus ocelové struny o průměru 0,3 mm.

Začneme tím, že si vyrobíme posuvnou část zámečku. S ohledem na rozdílnou velikost modelu, tloušťku stěn a odlišné umístění se bude přesný rozměr dílů poměrně dost lišit případ od případu, takže neuvádím přesné rozměry. Pro základní orientaci by měl sloužit obrázek číslo 1. Posuvnou část vytvoříme z drátu do jízdního kola. Vyrobíme jednu přímou a jednu do tvaru "L" ohnutou součást, které očistíme jemným brusným papírem, přiložíme k sobě a v potřebné poloze zajistíme omotáním tenkým neizolovaným měděným drátkem (získáme jej například rozpletením měděného vodiče typu "lanko"). Nasuneme očištěnou podložku, prosytíme pájecí pastou a provedeme pájení cínem. Po vychladnutí a odstranění přebytků pájecí pasty spoj jehlovými pilníky opracujeme.

Dále si připravíme pásek z měkkého duralového plechu, jehož šířka bude odpovídat šířce zámečku - tedy asi 8 mm. Jeden konec zakulatíme a ohneme do tvaru "L". Z boku přiložíme zkusmo pohyblivou část zámečku a označíme si krajní polohy (viz obr. 1). Tím získáme poměrně přesnou představu o počátku a konci podlouhlého otvoru i přesné místo pro ohnutí druhé patky. Začneme tou rizikovější částí - tedy ohnutím patky. Pokud nejsme zkušenými strojaři, nemusí se nám napoprvé povést ohyb tak, aby celková délka konzolky odpovídala přesně navržené hodnotě. Pokud je odchylka malá, lze se obvykle minimálně na jedné straně spokojit i s jiným úhlem, než je přesně 90 stupňů. Nakonec odstřihneme přesahující část naposledy ohnuté patky a konec opět zakulatíme. Následně vyvrtáme otvory pro posuvnou část (ta musí procházet volně i v mírně šikmém směru) a odvrtáme a vypilujeme podlouhlý otvor (musí být v ose spojnice obou vyvrtaných otvorů). Nakonec odstraníme veškeré otřepy.



Pro výrobu pružinky si musíme zhotovit velmi jednoduchý přípravek. Jediné co potřebujeme je drát do jízdního kola a dvě dřevěné lišty. Z drátu vyrobíme kličku, jejíž pracovní konec opatříme zářezem (musíme použít tenký pilový list - viz obr. 2). Do svěráčku upneme tuto kličku mezi dvojici dřevěných lišt tak, aby se s kličkou dalo ztuha otáčet. Mezerou mezi lištami vložíme ocelovou strunu o průměru 0.3mm tak, aby prošla zářezem v kličce a začneme točit. Navineme raději více závitů než je zapotřebí a celek opatrně vyjmeme ze svěráčku. Po rozebrání vyjmeme hotovou pružinku, která se mírně rozvine a upravíme rozteč závitů dle potřeby. pružinku zastřihneme na požadovanou délku a můžeme přistoupit k montáži, neboť máme kompletní všechny potřebné díly (obr. 3).





Montáž je tak trochu hlavolamem, protože je nutné nejen zasadit posuvnou část do dvojice otvorů, ale také provléknout budoucí páčku oválným otvorem. Použijeme jednoduchý trik - prsty prohneme vyrobenou konzolku (je to měkký dural, takže to jde poměrně snadno), provlékneme páčku oválným otvorem, vystrčíme otvorem na čelní straně zámečku, navlékneme pružinku a začneme celek narovnávat tak, aby se i druhá strana posuvné části dostala do příslušného otvoru. Nakonec pomocí širokých plochých kleští celou konzolku dorovnáme a ze spodní strany přebrousíme brusným plátnem nalepeným na dřevěné desce. Tím získáme rovný, ale dostatečně zdrsněný povrch, který lze poměrně snadno lepit středně hustým sekundovým lepidlem. Tím je zámeček (obr. 4) sestaven a připraven k použití.



Vlastní namontování zámečku je již poměrně individuální záležitostí, ale pokud mohu radit, tak z vnější (obvykle balsové) strany, v místě kde budeme zámečkem pohybovat, je vhodné nalepit obdélníček z tenké do ztracena vybroušené překližky (obr. 5), který zabrání orýpání balsového povrchu nehty.



(Článek byl zveřejněn v časopise RC Modely číslo 2/2001)

Sdílet

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit