Hlavní stránka

1. Křídla a jejich vyztužení / odlehčení Způsob výroby křídla jsme si již popsali ve druhém a třetím díle. Někdy je však třeba maximálního odlehčení, nebo naopak dostatečného vyztužení konstrukce. Odlehčování křídel lze snadno provést například vytvořením dutého křídla, nebo vyřezáním kruhových otvorů (Obr. 1). Stejně tak je možné místo těžké dýhy použít lehkou balzu a místo těžkého EPOXY raději lehký TMEL LA, nebo třeba PUREX, což je v oblasti práce s polystyrenem hit poslední doby.

Důsledným a účelným odlehčením, volbou materiálu a lepidla tak lze ušetřit až 1/2 hmotnosti křídla. Pokud potřebujeme křídlo naopak zpevnit, je vhodným řešením nejen použití nosníků, ale i použití skelného laminátu a to především pod balsovým, či dýhovým potahem, nebo i v kombinaci s nosníky. Často používaná je metoda schodovitého podlepení skelnou tkaninou (Obr. 2), které u kořene křídla, kde jsou ohybové síly největší, vytváří největší zpevnění, a dále směrem ke konci křídla, který je již namáhán méně, vyztužení postupně mizí.





2. Trupy V případě polystyrenových trupů existuje několik konstrukčních řešení. Nejméně obvyklá (ale přesto občas používaná) je stavba trupu klasickou cestou, ale s použitím polystyrenových dílů (bočnice s desky 10mm, přepážky, horní a dolní potah apod.). Po vybroušení se takový trup potáhne papírem, nebo se nepotahuje vůbec a je hotovo. Vzhledově ovšem takové řešení většinou nevyhovuje dnes již poměrně náročným modelářům. Proto se stále častěji používá sendwitch polystyren+balza. Vzpomínám si, když jsem vyráběl první model s použitím této technologie, že jsem měl strach, jak dopadne polepování, co pevnost, hmotnost, ale všechny obavy se rozplynuly, když jsem držel první oblý segment v ruce. Byl neuvěřitelně lehký, výroba byla snadná a rychlá, tvar perfektní a hlavně byl velmi pevný. Dnes si dokážu představit konstrukční řešení i poměrně rozměrného trupu, který by byl touto technologií postaven úplně celý od překližkové motorové přepážky až po ocas. Zdaleka ne poslední možností použití polystyrenu při stavbě trupu je vytvoření jakéhosi polystyrenového kopyta, které se pokryje vrstvou laminátu a na konec se nadbytečný polystyren odstraní rozpuštěním pomocí ředidla, nebo se odstraní mechanicky pouze jeho část. Laminování do negativní formy samozřejmě takto konkurovat nelze, ale při pečlivé práci nemusí takto vyrobený trup vypadat až tak hrozně.

3. Kopyta Polystyren má tu výhodu, že se snadno opracovává, je lehký a hlavně (zatím) relativně levný. Proto jej tak často a rád používám k náhradě veškerých částí, které mají být vyrobeny rychle a levně. Naposledy jsem použil polystyrenu k výrobě formy na lisování kabin. Po vybroušení tvaru kabiny jsem celé kopyto důkladně pokryl asi 1-2 mm silnou vrstvou laminátu. Jakmile došlo k vytvrzení pryskyřice, obrousil jsem povrch, dvakrát jsme jej vytmelil polyesterovým tmelem na karoserie aut (doba tuhnutí 5 minut, brousí se za 30 minut) a hned jsem s pomocí horkovzdušné pistole a několika dalších pomůcek vylisoval prvních 6 kabin, aniž by to kopytu nějak ublížilo. Podobně se dá ušetřit práce a materiál i při výrobě kopyta pro laminování. Polystyrenové jádro po rozích polepíme balzovými lištami a celé pak polepíme balzou (Obr. 3). Využijeme tak samozřejmě odřezky a starou nekvalitní (chlupatou) balzu. Po vybroušení vznikne pevné kopyto, použitelné například pro laminování za pomoci dvojice prezervativů. Ušetří se tak za materiál (celobalzové kopyto bych platit nechtěl) a navíc je vše hotovo do druhého dne.



4. Šablony Polystyren je úžasným materiálem k výrobě různých šablon. Každému se někdy zkroutilo nějaké to nepotažené křídlo, které stálo za skříní. Jestliže tvar křídla vyřízneme do polystyrenu, můžeme do vzniklých šablon křídlo uložit, omotat gumou a v klidu někam založit do doby, kdy budeme mít náladu se k vyráběnému modelu vrátit..

5. Protinárazová ochrana modelu Nejen různé přístroje, které právě někam přepravujeme, ale i model lze uložit do přesně padnoucích polystyrenových pouzder. Představte si ten údiv ostatních modelářů, když z auta vyjmete velký hranol, po jehož rozložení na 4 patra bude každé obsahovat do přesných dutin vložený trup, křídla a díly výškovky větroně či elektroletu. Takto zabalený a uložený model přežije vše.

6. Kromě polystyrenu se obdobným způsobem jak bylo popsáno dá opracovat množství dalších materiálů Téměř všechny metody zde uvedené a v podstatě veškeré uvedené přípravky a pomůcky, kterých se týkaly minulé díly, lze použít při opracování POTPRONu, DEPRONU a příbuzných materiálů, EPP a příbuzných materiálů, ale dokonce i MOLITANu a některých dalších materiálů. U posledně jmenovaných dochází k poněkud většímu vývinu toxického kouře, než u řezání polystyrenu a proto doporučuji zintenzivnit v takovém případě odvětrávání, které by ovšem mělo být samozřejmostí při práci s jakýmkoliv takto opracovávaným materiálem.

(Článek byl zveřejněn v časopise RC Modely číslo 2/2001)

Sdílet

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit